Resevillkor

Våra bussar – Komfort och säkerhet i fokus

Hos Gimo Bussresor reser du alltid tryggt och bekvämt i våra moderna bussar. Alla fordon är utrustade med alkolås och har bekvämligheter som fällbara stolar, fotstöd, läslampa, luftventiler och ett litet bord vid varje plats. Vi erbjuder även tillgång till internet och barnstolar vid behov. På längre resor bjuder vi på busskaffe och en smörgås för en extra trevlig upplevelse.

Bagage – Smidig och säker hantering

För allas komfort och säkerhet ser vi gärna att större väskor, rollatorer och annat skrymmande bagage placeras i bussens bagageutrymme. Vid resor som inkluderar flyg är det viktigt att du följer flygbolagets bagageregler. Tveka inte att kontakta oss om du har frågor kring ditt bagage inför resan.

ID, pass och visum – Viktigt att tänka på

Vid resor inom Europa rekommenderar vi att du har med ett giltigt EU-kort från Försäkringskassan – beställ det i god tid före avresa. Vid resor med båt är detta obligatoriskt. Om visum krävs informerar vi dig vid bokning.

Kvarglömda föremål – Vi hjälper dig hitta det du glömt

Dubbelkolla alltid att du fått med dig alla dina tillhörigheter innan du lämnar bussen, hotell eller restaurang. Gimo Bussresor ansvarar inte för kvarglömda föremål, men vi hjälper gärna till att försöka återfå dem. För detta tar vi ut en expeditionsavgift på 150 kr. Om något behöver skickas står du som kund för fraktkostnaden. Föremål som hittas i våra bussar sparas i en månad innan de kasseras.

Bokning av sittplats – Res som du vill

Vill du säkra en specifik sittplats i bussen? Då kan du boka en plats mot en avgift. Vi kan inte garantera en exakt plats, men vi försöker alltid tillgodose dina önskemål. Om du inte bokar en plats får du sitta på en av de lediga platserna vid påstigning.

Resor för alla – Viktig information vid funktionsnedsättning

För att vi ska kunna erbjuda bästa möjliga service ber vi dig att meddela oss vid bokningstillfället om du har en funktionsnedsättning. Våra chaufförer och reseledare kan dock inte hjälpa till med lyft eller liknande, så vi rekommenderar att du har en medhjälpare med dig vid behov. Observera att vissa av våra bussar inte är utrustade med lift.

Inställda resor – Om något oförutsett inträffar

Vi strävar alltid efter att genomföra alla planerade resor. Om antalet resenärer blir färre än 25 kan vi dock tvingas ställa in resan. Detsamma gäller vid Force Majeure eller andra oförutsedda händelser.

Personuppgifter och GDPR – Din integritet är viktig för oss

När du bokar en resa hos oss godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter, vilket är nödvändigt för betalning och andra administrativa syften. Vi delar endast information med samarbetspartners som flygbolag, rederier och hotell vid behov. Dina uppgifter används aldrig för reklamutskick. Läs mer om vår hantering av personuppgifter i vår Integritetspolicy.